Az IGN első kézből publikált Grand Theft Auto IV-es áttekintése után, nem sokkal a GameSpot szerkesztősége is fogta magát, majd kibocsátott egy kevésbé részletes előzetest. Itt ugyan sok információt nem tudunk meg magáról a játékról, valamint semmilyen formában nem kaptunk médiaanyagokat, ám sokkal részletesebb leírást eszközöltek számunkra a játékban fellelhető visszajátszási funkcióról, valamint az ahhoz tartozó Montage Editor-ról. Emellett pedig kisebb ízelítőt kaptunk abból is, hogy milyen részletességgel tudjuk konfigurálni a játék főbb beállításait.
Akit esetleg érdekelne ez a nem is oly rövid iromány, az bátran kattintson a hír jobb alsó sarkában elhelyezkedő „Folytatás” feliratra.
A cikk elején Alex – az előzetes írója és publikálója – kitér arra, hogy a játék igen nagy sikereket ért el a konzolos kiadásokkal, ebből kifolyólag nem kevés emberrel elfeledtetve, hogy a sorozat eredetileg személyi számítógépeken startolt.
Ám sok várakozás után, egy hivatalos bejelentés keretében megcáfolásra kerültek azon rémhírek, melyek a PC verzió kiadását megkérdőjelezték… sőt, mint ahogy az utólag kiderült, a fejlesztőcsoport – mely ezúttal érdekes módon a Rockstar vancouver-i csapata volt – egészen az Xbox360-as verzió kezdete óta dolgozik ezen a kiadáson, így megakadályozva egy esetleges port hiányosságát.
A dolog legérdekesebb része ám mégis abban rejlik, hogy nem csupán egy teljesen átépített Grand Theft Auto-t kapunk, mely habár küldetésekben és a játék által nyújtotta lehetőségekben „majdnem” teljesen megegyezik annak konzolra kiadott testvérével, mégis extra szolgáltatásokat nyújt majd azoknak a játékosoknak is, akiknek valamilyen okból kifolyólag nem sikerült egyik következőgenerációs – ami most már a jelenlegi generációt jelenti – eszközre sem beruházniuk.
Hogy miben nyilvánul meg ez a „minimális” mértékű változás? Nos, íme a leírás:
Többek közt abban, hogy az előző portokban megadott beállítások sokkal részletesebbek, ennél fogva már nem csupán a különböző textúra kezelési módszereket és él simítási értékeket tudjuk kedvünkre állítgatni, hanem a játék árnyékolással és világítással kapcsolatos funkcióit is. A leghasznosabb gyorsító tényező azonban mégis az lehet, hogy az utcákon fellelhető járókelők és járművek gyakoriságát, illetve sokaságát egyaránt átállíthatjuk, egy csúszka segítségével, melynek hatására a régebbi konfigok is képesek lesznek a GTA IV magas részletességi beállítások mellett való futtatására.
A GameSpot számára kibocsátott tesztgépen a játék – mely mint már kiderült, 2560x1600-as felbontást is képes alkalmazni - 1920x1220 pixeles felbontással futott, és még a szerkesztőket is ámulatba ejtette, a grafikai változások tömkelege. A fák és árnyékok sokkal szebbek és részletesebbek, valamint a sokak által elvárt, nagyobb felbontású textúrák is helyet kaptak a PC verzióban, melynek hatására a neonfények és egyéb megvilágítási effektek is sokkal szebb hatással vannak az azokat körülövező felületekre.
Amíg a grafikai megjelenésről van szó, szeretném megjegyezni az egyik igen érdekes dolgot, melyen megakadt a szemem. A Rockstar Games szakemberei azt állítják, hogy a játék még akár három éves konfigurációkon is tökéletesen fut, tehát nem érdemes aggódni a rendszerigény miatt. Ami még ezenkívül jobban felhívta a figyelmemet a dologra az, hogy az internetes játékportál szerkesztősége szerint a minimum és ajánlott gépigény még nem került publikálásra… de ez lehet akár egy kisebb hiba, vagy rossz informálódás eredménye. Minden esetre azért várjuk még a fejleményeket.
Megemlítésre került még az IGN előzetesében bemutatott kontroller-billentyűzet és egér közti automatikus átváltás, ám mivel erről minden részletet publikáltunk azon hírünkben, nem szándékozom írni.
Térjünk hát a lényegre, mely a beépített Montázs szerkesztőt jelenti. Az előzőleg publikált információkkal ellentétben itt már azt állítják, hogy a replay készítéséhez rendelkezésünkre álló maximális idő 30 másodperctől egészen 3 perces időtartamra terjedhet ki, mely az ez idő alatt végbement események sokasága által kerül meghatározásra. Később, ha esetleg elkészítettünk egy tetszés szerinti felvételt, azt az F2 lenyomásával elmenthetjük, hogy majd a Montage Editor segítségével szerkesztésre kerülhessen.
A szerkesztőbe Niko mobiltelefonján keresztül tudunk belépni, mely előtt ajánlott menteni a játékot, különben az addig véghezvitt dolgok elszállnak.
Legelőször is a kameraállások beállíthatóságáról esik szó, melybe beletartozik egy játékmenet közbeni nézet – tehát a kamera ott helyezkedik el, ahol a felvétel alatt is, emellett pedig a környező területeken fellelhető járókelők szemszögéből is megtekinthetjük karakterünk ténykedéseit. Ezek mellé társul még egy „szabad mód”, mely 10 méteres körzetben akármilyen forgatási és elhelyezési technikát engedélyez. Meghatározható még az is, hogy egyik pozícióból a másikba való átugráskor milyen effekteket alkalmazzon az editor.
Zenei felhozatal szempontjából is igen figyelemre méltó a játék, ugyanis filmjeink elkészültével még ezeket is hozzáadhatjuk egy-egy jelenethez. Szabadságunk itt sincs korlátozva, ugyanis még az is megadható, hogy egy-egy szám mikor legyen hangosabb, csendesebb vagy egyáltalán felszólaljon-e egy adott pillanatban.
Ennyi lenne lényegében az előzetesben felsorakoztatott információk lényeges része. Az viszont biztos, hogy aki stabilnak érzi magát hardveres szemszögből, bizonyára jó kis ajándéknak találja majd ezt a játékot, a karácsonyi felhozatalban.